Lijsttrekker Leo Schenk: ‘Veel scherper gaan begroten’

Leo Schenk is een gedreven lijsttrekker voor de VVD. Schenk was de afgelopen vier jaar fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad van Rhenen. Daarenboven is hij een ervaren ondernemer en bestuurder. Hij heeft vier kinderen en acht kleinkinderen.

RHENEN Leo Schenk is een gedreven lijsttrekker voor de VVD.  Schenk was de afgelopen vier jaar fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad van Rhenen. Daarenboven is hij een ervaren ondernemer en bestuurder. Hij heeft vier kinderen en acht kleinkinderen.

door Sander van Opstal

Leo Schenk is erg blij met zijn benoeming tot lijsttrekker voor de VVD. Na vier jaar in de oppositie is Leo nog steeds strijdlustig: ,,Ik heb de ambitie om voor een beter Rhenen te strijden, voor een verhoging van de brede welvaart, voor een nieuw Gastland, voor een passantenhaven, een visvijver, voor eerlijke en lagere belastingen, een efficiënt ambtenarenapparaat en een fijn, gezond en duurzaam leefklimaat voor alle inwoners”.

INVLOED Was het mogelijk om vanuit de oppositie voldoende invloed te hebben? ,,Jazeker, dankzij ons is de lastenverhoging voor 2022 voor de inwoners beperkt gebleven tot 1,66%, terwijl het dienstenniveau voor de inwoners op hetzelfde niveau is gebleven.” Schenkis tevreden met de vernieuwde VVD-kandidatenlijst voor de raad. ,,Uit een NRC-artikel blijkt dat de meeste gemeenteraadsleden hetzelfde profiel hebben: man, grijs, soms ex-ambtenaar, steeds dezelfde soort bestuurders. Als VVD geven wij daar een andere invulling aan. Wij hebben mensen op onze lijst die met hun handen werken. En er staan bij ons jonge vrouwen op de lijst. We willen zeker aan een coalitie deelnemen om ons stempel op Rhenen te gaan drukken. We hebben een uitstekende lokale kandidaat voor het wethouderschap.”

,,De huidige coalitie maakt te weinig keuzes voor kwaliteit. Dat er een totaal vernieuwd Gastland komt daar is de VVD verantwoordelijk voor”, zegt Leo Schenk. ,,Samen met de PvdA en Rhenens Belang hebben we dat doorgezet. Door onze inbreng is de financiering van het nieuwe Gastland aangescherpt, verbeterd, en kostenefficiënter geworden. Dankzij ons worden bestaande subsidieregelingen voor sport beter ingezet en benut. Er gaat jaarlijks € 700.000 vanuit Rhenen naar het nieuwe Gastland. Dat is veel geld maar vanuit de brede welvaartsgedachte is dat verantwoord. In het Gastland komen allerlei functies tezamen, zoals sport maar ook de activiteiten van de Westpoort.”

,,Overigens hebben we niet alleen kritiek op B&W”, vervolgt Schenk. ,,Door de samenwerking met het college en de inzet van de gehele raad staan de financiën van het Gastland er goed voor, en de timing voor het aangaan door het college van financiële verplichtingen voor het MFG het Gastland was uitstekend. Ook de aanpak van Covid19 was prima, daar hebben wij ons als VVD amper mee hoeven bemoeien. Wel willen we veel scherper gaan begroten. Er is al tien jaar hetzelfde begrotingspatroon, namelijk dat er aan het begin van het jaar niks kan en dat we aan het eind van het jaar opeens veel geld over hebben. Dat hoeft niet, dit kan veel scherper, hier valt winst te behalen.”

,,Brede welvaart op het gebied van onderwijs, werk, gezondheidszorg en het geluk van mensen zijn heel belangrijke doelen. Wij vinden het noodzakelijk dat er een sociaal vangnet is in Nederland. Dat er nog steeds voedselbanken nodig zijn in Nederland, dat is eigenlijk een schande, dat zou niet zo moeten zijn. Er zijn mensen die het tijdelijk of langere tijd niet lukt om via werk mee te doen. Daarvoor moet er een vangnet zijn en blijven. En dat moet een goed vangnet zijn: menswaardig, respectvol. Maar liever zien we dat het bestaande vangnet een trampoline wordt: via begeleiding worden mensen naar werk geholpen, en komt men uit de armoede door deelname aan de maatschappij. Werk is een van de belangrijkste middelen om weer mee te doen in de maatschappij.”

KWALITEIT Schenk vervolgt: ,,De VVD gaat voor kwaliteit van de leefomgeving, dat willen we veel beter benoemen in een coalitieakkoord, namelijk via concrete actieplannen: welke kwaliteit van wonen en leven, bouwen en ondernemen wil je bereiken. Maar niet alles hoeft via de overheid te gebeuren, er zijn fantastische mensen in Rhenen die die het verschil kunnen maken als vrijwilliger, bestuurder, organisator, ondernemer, kunstenaar, zzp’er en boer.”

Waar gaan we bouwen in Rhenen? ,,Het belangrijkste is dat we veel meer in kwaliteit gaan denken: welke woonkwaliteiten willen we voor wie gaan realiseren? Het moeten niet allemaal appartementengebouwen zijn, 70% van de Nederlanders wil een huis met een tuin, en dat mag ook een gemeenschappelijke tuin zijn. Woonvormen met een gedeelde tuin zijn daarom de moeite van het overwegen waard. De bouw van een Knarrenhof (gemeenschappelijke bouw voor 60-plussers) is een heel goed idee voor Rhenen. Bouwen op groene hoekjes in de bebouwde kernen van Rhenen is niet erg efficiënt en ook veel duurder dan nodig. Zoiets gaat ten koste van het groene karakter van Rhenen en is ook nog eens extra duur voor de bewoners. Verder zijn er ook mogelijkheden voor het bouwen op wat nu nog agrarisch land is. Ten westen van de Cuneraweg zijn er kansen. Maar ook In het open gebied ten oosten van de Cuneraweg, kan zeker een gedeelte van de grond ingezet worden voor woningbouw. Een heel andere bouwlocatie is het MOB-complex in Elst: als we een deel teruggeven aan de natuur en een ander deel bestemmen voor woningbouw, dan is dat wat de VVD betreft een aantrekkelijk compromis.”

,,Er is veel druk op de grondmarkt in Rhenen. Er is niet alleen behoefte aan bouwgrond voor woningbouw, maar er is ook behoefte aan bedrijventerrein. Remmerden moet uitgebreid worden. Om geen speelbal te worden van projectontwikkelaars moet Rhenen gronden en terreinen aan gaan kopen. Zo bouwt Rhenen een grondpot op. Hiermee kan Rhenen een sterke onderhandelingspositie afdwingen bij projectontwikkelaars. Daardoor kan uiteindelijk goedkoper gebouwd worden. Dat komt direct ten goede aan de toekomstige bewoners. Het stikstofprobleem in de landbouw gaan we via innovatie en technologie oplossen. In 2021 was de bijdrage van de landbouw maar liefst 100 miljard euro aan de BV Nederland. Via al die miljarden kunnen de sociale voorzieningen betaald worden, maar ook wegen en openbaar vervoer. Rhenen moet aan het werk kunnen blijven.”

Bron: De Rijnpost - https://www.derijnpost.nl/lokaal/politiek/790518/lijsttrekker-leo-schenk-veel-scherper-gaan-begroten-